Veelgestelde vragen

Antwoord op veelvoorkomende vragen

CRV helpt u met advies, dienstverlening en slimme oplossingen voor uw veestapel. Onderstaand vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen.

Stamboek & registratieMerkertesten
Mijn CRVCRV Dier & CRV Bedrijf
KI Vruchtbaarheid - ScannenEmbryotransplantatie
CRV MineraalMPR
CRV ManagementpakketCRV HerdOptimizer

Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op:
Onze klantenservice is te bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 16:30 uur.

Veelgestelde vragen
Stamboek & registratie

Hoe vraag ik een paspoort aan?
U kunt een paspoort aanvragen via:

In VeeManager vindt u de optie ‘Paspoort bestelling’ onder het tabblad ‘Registratie’. De paspoorten worden via de e-mail verstuurd.

Bijzonderheden

  • Een paspoort is 3 werkdagen na afgifte geldig. De dag van aanvraag telt niet mee.
  • Na invoer en controle door de RVO worden de paspoorten naar het opgegeven e-mailadres gestuurd.
  • U krijgt per aangevraagd paspoort één mail. U vindt het paspoort in de bijlage.
Hoe voer ik via VeeManager een VKI-melding in?
U kunt een VKI-melding invoeren via:

In VeeManager vindt u de optie ‘VKI-melding’ onder het tabblad ‘Registratie’. In CRV Dier vindt u de optie ‘VKI’ onder ‘Invoer’.

Bijzonderheden
Alle vragen in het VKI-formulier zijn standaard beantwoord met ‘Nee’. Moeten er bijzonderheden gemeld worden in het VKI-formulier? Aanpassingen in het VKI-formulier doet u via de knop ‘Wijzig VKI’.

Hoe voer ik een importmelding in?
U kunt op verschillende manieren een importmelding invoeren:

In VeeManager vindt u de optie ‘Importmelding’ onder het tabblad ‘Registratie’. De paspoorten levert u aan per e-mail of per post bij de Klantenservice voor het verwerken van uw importen.

Bijzonderheden

  • Bij ‘volgnummer melding’ vult u het aantal geïmporteerde dieren in.
  • Bij ‘Gezondheidscertificaatnr’ vult u het nummer in dat rechts bovenaan op het transportformulier staat. Het nummer begint met INTRA.
  • Bij ‘Land geboorte / oorsprong’ komt automatisch het land van herkomst te staan. Voert u een dier uit een ander land in? Pas dan hier het land aan.
  • Bij dieren uit Tjechië of Slowakije zet u bij het invoeren van de ID-code de laatste 3 cijfers uit het levensnummer van het dier zelf (zoals vermeld op het paspoort) vooraan. Neem bij de moeder de ID-code over zoals deze vermeld staat op het paspoort.
  • U heeft 80 werkdagen (4 maanden) de tijd om een I&R-melding te doen. Oudere meldingen moet u schriftelijk bij de RVO aanleveren. Zij leggen de melding vast.
  • U kunt een datum ouder dan 3 werkdagen vastleggen door op ‘andere datum’ te klikken en dan een andere datum in te typen. U krijgt dan de waarschuwing ‘melding is buiten de wettelijke termijn’ in beeld. De melding is echter wel gewoon vastgelegd. De RVO rekent een tarief van € 1,08 per te late melding.
Hoe voer ik een geboortemelding in?
U kunt een geboortemelding doorgeven via:

In VeeManager vindt u de optie ‘Geboorte’ onder het tabblad ‘Registratie’. In CRV Dier vindt u de optie ‘Geboorte’ onder ‘Invoer’.

Bijzonderheden

  • Bij ‘Kalf’ kiest u een levensnummer uit de lijst of vult u een werknummer in.
  • Bij ‘Geboortedatum’ kiest u een datum uit de kalender of vult u de datum in.
  • Bij ‘Moeder’ kiest u een levensnummer uit de lijst of vult u een werknummer of diernummer in.
  • Bijzonderheden en naam (optioneel):
    • Naamgeving kan staan op: geen naam, automatisch volgnummer of naam opgeven. Voor het wijzigen van type naam neemt u contact op met de Klantenservice.
  • Heeft u alles ingevuld? Klik dan twee keer op ‘OK’ om te bevestigen. De melding is nu ingevoerd.
  • U heeft 80 werkdagen (4 maanden) de tijd om een I&R-melding te doen. Oudere meldingen moet u schriftelijk bij de RVO aanleveren. Zij leggen de melding vast.
  • U kunt een datum ouder dan 3 werkdagen vastleggen door op ‘andere datum’ te klikken en dan een andere datum in te typen. U krijgt dan de waarschuwing ‘melding is buiten de wettelijke termijn’ in beeld. De melding is echter wel gewoon vastgelegd. De RVO rekent een tarief van € 1,08 per te late melding.
Merkertesten
CRV Managementpakket
Waaruit bestaat het CRV Managementpakket?
Het CRV Management pakket bestaat uit CRV Dier, CRV Bedrijf, CRV HO en CRV Mineraal.
Kan ik mijn CRV Managementpakket direct gebruiken?
Meestal kunt u direct aan de slag met de applicaties. Heeft u nog geen mineraal deelname dan moet deze eerst geactiveerd worden hiervoor ontvangt u aanvullende informatie via de mail incl. het aanmeldformulier. Na retourontvangst wordt u deelname geactiveerd en kunt u ook hiermee aan de slag.
Is het CRV Managementpakket voor mij voordeliger?
Als u meerdere CRV applicaties gebruikt kan het CRV Management een voordelige keuze zijn voor u. Het managementpakket is altijd voordeliger dan wanneer u de 4 applicaties afzonderlijk bij ons afneemt.
Waarom is HerdOptimizer een onderdeel van het CRV Managementpakket?
HerdOptimizer vervangt de module fokkerij uit VeeManager in het VeeManagerpakket. Het Fokkerijoverzicht en uw fokkerijprestaties kunt u vanaf nu opvragen in CRV HerdOptimzer. De bedrijfsinspectie uitslagen kunt u terugvinden in CRV HerdOptimzer.
Merkertesten
Hoe neem ik een haarmonster voor een merkertest?

U kunt op verschillende manieren haarmonsters nemen. Het is belangrijk dat er voldoende haarwortels aan de haren zitten en dat de haren droog en zo schoon mogelijk zijn.

Uit onderzoek is gebleken dat rode haren minder goed bruikbaar zijn voor merkeronderzoek. Gelieve bij rode of roodbonte dieren, indien mogelijk, witte haren te trekken. Lees ook het nieuwsartikel over geen rode haren gebruiken voor merkertesten.

Haren uit de kruin of lange haren uit de oren trekken
De haren dienen bij voorkeur uit de kruin getrokken te worden. Ook is het mogelijk de lange haren uit de oren te trekken. U kunt hiervoor een tang gebruiken. Let u erop dat u voldoende haren trekt. Het haarmonster moet ongeveer 150 haren bevatten, dit is een bosje haar ter dikte van een potlood of pen.

Haren uit de staart trekken
Wanneer een dier niet vastgezet kan worden aan het voerhek en een haarmonster uit de kruin of oren niet mogelijk is, dan kunt u een haarmonster uit de pluim van de staart nemen. Neem een bosje haar ter dikte van een potlood of pen (ongeveer 150 haren) van de pluim van de staart en wikkel dat om u vinger. Trek het vervolgens met een stevige ruk uit de staart van het dier.

Jonge kalveren
Bij jonge kalveren bevatten de haarwortels minder dna dan bij volwassen dieren. Van jonge dieren zijn daarom meer haren nodig voor het onderzoek.

Opsturen haren
Doe de haren in hun geheel (met haarwortels) in het plastic zakje, de haren mogen niet afgeknipt worden. Stop het plastic zakje in de geleverde antwoordenvelop en stuur die naar ons retour.

Hoe neem ik een oorbiopt voor een merkertest?

Merkeronderzoek gebeurt via een oorbiopt of een haarmonster.

Hoe werkt het nemen van een oorbiopt?
Bij het aanbrengen van het oormerk wordt een stukje weefsel uit het oor geknipt. Het weefsel wordt opgevangen in een buisje voorzien van een vloeistof, die het dna beschermt tegen afbraak. Het monster wordt vervolgens opgestuurd naar CRV voor dna-onderzoek.

Wanneer neem ik een oorbiopt?
Het nemen van een oorbiopt gebeurt meteen bij het inzetten van de oornummers bij een kalf. Dit is ook het enige moment dat er een oorbiopt genomen mag worden. Hiervoor is een speciaal type oormerk (bioptoormerk) met bijbehorende tang nodig.

Waar bestel ik bioptoormerken en waar kan ik meer informatie vinden?
U kunt de bioptoormerken bestellen en meer informatie over de oorbiopten vinden op de website van Hut (oormerk Allflex) of Bflex (oormerk Qflex). Beide leveranciers leveren ook bioptoormerken voor gecombineerd bvd- en dna-onderzoek.
Vraag altijd oormerken aan die vloeistof bevatten.

MPR
CRV HerdOptimizer
Waar kan ik mijn Fokkerijoverzicht terugvinden?
Klik in de menubalk links in CRV Herdoptimizer op ’evaluatie’ onder het kopje ‘gebruikte stieren’ vindt u het fokkerijoverzicht. U kunt doorklikken op de stiernaam voor meer informatie.
Waar kan ik mijn Fokkerijprestaties terugvinden?
Klik in de menubalk links in CRV HerdOptimizer op ‘evaluatie’ en scroll op de pagina die getond wordt helemaal naar beneden. Klik vervolgens op ‘fokkerijprestaties’. Hier kunt u het overzicht opvragen.
Wat kan ik met CRV HerdOptimizer wel en niet in de VeeManager module Fokkerij kan?
Met HerdOptimzer spoort u eenvoudig uw genetisch beste dieren op. In HerdOptimizer rangschikt u uw veestapel op basis van uw eigen fokdoel. Ook kunt u eenvoudig een merkertest aanvragen of bij deelname aan StierAdvies eenvoudig de stieradviezen inzien.
MPR
Binnen hoeveel dagen na de MPR-uitslag krijg ik de MPR Dracht-uitslag?
De drachtuitslag is gemiddeld 1 à 2 dagen later beschikbaar dan de gewone MPR-uitslag.
De uitslag vindt u op VeeManager onder MPR Dracht-uitslag. U ontvangt een mail zodra de resultaten beschikbaar zijn.
Hoe vraag ik een watermonsteronderzoek aan?
Om een watermonster te laten nemen, neemt u contact op met Royal GD (Gezondheidsdienst voor Dieren). CRV verzorgt de distributie voor de GD en regelt voor u dat er een watermonster wordt genomen.

Voor vragen over de status van het onderzoek en/of de uitslag kunt u contact opnemen met de GD. Telefoonnummer GD: 088-2025500.

Hoe kan ik de MPR-monsters laten onderzoeken op dierziekten?
Geef u bij Royal GD (Gezondheidsdienst voor Dieren) op voor één of meerdere individuele onderzoeken via de MPR-melkmonsters. Onderzoek is mogelijk op:

  • Para-tbc
  • Salmonella (voor salmonella-onderzoek kunt u zich ook opgeven bij Qlip)
  • Neospora
  • Ibr
  • Blauwtong
  • Leptospirose

Na aanmelding (en bevestiging) bij GD of Qlip, hoeft u geen actie meer te ondernemen betreft het nemen van de monsters. GD en Qlip stemmen de logistiek met ons af. De extra kosten voor deze onderzoeken, betaalt u aan GD of Qlip.

Bij monsteren met de kleine fles (hiervan is alleen nog sprake bij een oude shuttle):
Neem contact op met de MPR Planning. Vermeld zelf duidelijk op het robotverwerkingsformulier waarop u de melk wilt laten onderzoeken. De routerijder plakt dan een sticker op het geleideformulier, waarna de monsters worden doorgestuurd naar de GD.

Als u geen deelnemer aan MPR bent
Neem contact op met de MPR Planning voor het inplannen van een eenmalige MPR. Geef daarnaast aan de GD (of Qlip) door dat u via de MPR de monsters op dierziekten wilt laten onderzoeken.

Wat betekenen de kolommen ‘Behandel‘ en ‘Bescherm‘ op de koe-attentie voor droogzetten?
Op de koe-attentie voor droogzetten staan de kolommen Behandel en Bescherm.

Deze hebben te maken met de hoogte van het celgetal in de lactatie en vooral die aan het eind van de lactatie. Medicijngebruik moet beperkt worden, maar als het celgetal aan het eind van de lactatie hoog is, wordt wel geadviseerd om de koe te behandelen.

Boven een bepaalde waarde van het celgetal wordt, afhankelijk van de hoogte, een attentie in de kolom Bescherm of Behandel geplaatst. In Bescherm als met een middel zonder antibiotica volstaan kan worden, in Behandel wanneer een zwaardere behandeling geadviseerd wordt.

Mijn CRV

Wat is Mijn CRV?
Mijn CRV is uw persoonlijke, online account waarop u inlogt met uw e-mailadres en wachtwoord. Via Mijn CRV heeft u direct toegang tot uw persoons- en bedrijfsgegevens en vindt u een overzicht van alle deelnames die u bij CRV heeft. Alle informatie die belangrijk is voor u staat op één plek.

Daarnaast is de nieuwe manier van inloggen toekomstbestendig. Onze huidige software, waaronder VeeManager, bestaat inmiddels 20 jaar. Op het gebied van software zijn er de afgelopen decennia grote sprongen gemaakt. Overstappen naar nieuwe software biedt meer mogelijkheden om uit te breiden, programma’s gebruiksvriendelijker te maken en data nog beter te beveiligen. Wanneer u bijvoorbeeld eenmaal ingelogd bent, kunt u namelijk eenvoudig wisselen tussen programma’s of locaties, zonder steeds opnieuw te moeten inloggen.

Is het noodzakelijk dat ik een Mijn CRV-account aanmaak?
Als u gebruik wilt maken van de webshop of de nieuwe apps van CRV heeft u een Mijn CRV-account nodig. Gebruikt u VeeManager? Dan heeft u ook een Mijn CRV-account nodig, aangezien VeeManager overgaat in CRV Managementpakket. CRV Dier, CRV Bedrijf en het CRV Managementpakket zijn straks alleen nog via uw persoonlijke Mijn CRV-account te bereiken. Wanneer u nu alvast inlogt, kunt u op uw gemak kennismaken met de nieuwe programma’s.
Zijn er kosten voor Mijn CRV?

Nee, Mijn CRV is gratis voor elke veehouder.

Kan ik via Mijn CRV ook bij andere programma's van CRV die ik gebruik?
Jazeker! Zodra u inlogt in Mijn CRV, ziet u alle programma’s staan van CRV waar u gebruik van maakt. Naast CRV Dier en CRV Bedrijf vindt u hier bijvoorbeeld ook CRV HerdOptimizer, CRV Mineraal en CRV FosfaatPlanner (als u deze bij CRV afneemt). Als u eenmaal ingelogd bent in Mijn CRV, hoeft u voor CRV Dier, CRV Bedrijf en CRV HerdOptimizer niet opnieuw in te loggen als u deze programma’s opent. Klikt u op CRV Mineraal of CRV FosfaatPlanner, dan dient u extra in te loggen met uw UBN en wachtwoord. Zodra deze laatste programma’s ook overgezet zijn op de nieuwe software, hoeft u ook daarvoor niet meer dubbel in te loggen.
Kan ik ook nog inloggen met mijn UBN?
Er zijn op dit moment nog applicaties, zoals CRV Mineraal en CRV FosfaatPlanner, waarbij u kunt inloggen via de huidige manier, met UBN en wachtwoord. In de toekomst zal deze manier van inloggen verdwijnen en kunt u alleen nog inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord.
Wat kan ik doen als ik de inloggegevens van Mijn CRV kwijt ben?
De gebruikersnaam van uw Mijn CRV-account is altijd een e-mailadres. Bent u alleen uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u dit wijzigen via het inlogscherm van Mijn CRV via ‘wachtwoord vergeten’. Weet u niet meer met welk e-mailadres u bij ons geregistreerd staat? Neem dan contact op met CRV Klantenservice.
Wat kan ik zien in Mijn CRV?

In Mijn CRV kunt u documenten, uw facturen en machtigingen inzien.

Wat zijn de reacties van andere veehouders op Mijn CRV en de nieuwe programma’s?
Voor de totstandkoming van programma’s als Mijn CRV, CRV Dier en CRV Bedrijf werken wij altijd met testgroepen met daarin veehouders die de programma’s alvast gaan gebruiken. Zij testen de nieuwe programma’s net zolang totdat zij aangeven dat ze goed genoeg zijn om door alle klanten van CRV te laten gebruiken. De meeste veehouders uit de testgroepen geven aan dat het in het begin even wennen is, omdat alles er anders uitziet, maar dat ze nu niet anders meer willen.
Wat zijn de gevolgen wanneer ik me niet aanmeld voor Mijn CRV?

Dan heeft u geen toegang tot Mijn CRV en kunt u geen gebruikmaken van de applicaties van CRV.


CRV Dier en CRV Bedrijf
CRV Dier en CRV Bedrijf
Wat is het verschil tussen CRV Dier en CRV Bedrijf?

CRV Dier is om meldingen en gegevens in te voeren/verzenden. Verder is het mogelijk om allerlei gegevens op dierniveau op te vragen.
CRV Bedrijf is voornamelijk om analyses en overzichten in te kunnen zien. Denk hierbij aan de MPR-uitslag, diergezondheidsoverzicht en vruchtbaarheidsgegevens.

Hoe log ik in bij de nieuwe producten van CRV?

Als veehouder kunt u op onze nieuw producten zoals Mijn CRV, CRV Dier-app en CRV Bedrijf-applicatie inloggen met uw standaard e-mailadres dat bij CRV bekend is met bijbehorend wachtwoord (minimaal 12 tekens) . Lukt inloggen niet? Volg dan onderstaande stappen om uw wachtwoord te resetten. Heeft u hierover vragen, neem dan contact op met CRV Klantenservice: 088 00 24 440.

  1. Ga naar www.mijncrv.nl
    (Werkt de link niet? Kopieer hem dan en plak hem in uw webbrowser)
  2. U ziet het inlogscherm. Klik op de lichtblauwe knop ‘Wachtwoord vergeten?’
  3. Vul uw e-mailadres in waarmee u altijd met CRV communiceert
  4. Klik op ‘Verzenden’ en ontvang een nieuw tijdelijk wachtwoord per e-mail. Kunt u de e-mail niet vinden?
    Controleer dan uw spambox. LET OP: de link in de mail is maar 15 minuten geldig!
  5. Vul vervolgens in het inlogscherm het zojuist gebruikte e-mailadres en het tijdelijke wachtwoord in en klik op ‘Inloggen’.
  6. Stel daarna direct uw nieuwe wachtwoord in en uw account is klaar voor gebruik
Waarom introduceert CRV de apps CRV Dier en CRV Bedrijf?

Onze huidige software waar VeeManager opdraait, bestaat inmiddels 20 jaar. Op het gebied van software zijn er de afgelopen decennia grote sprongen gemaakt. Overstappen naar nieuwe software biedt meer mogelijkheden om uit te breiden, programma’s gebruiksvriendelijker te maken en data nog beter te beveiligen.

Wanneer stopt VeeManager?
CRV heeft in samenwerking met veehouders een lijst met eisen en functionaliteiten opgesteld waaraan CRV Dier en CRV Bedrijf minimaal moeten voldoen. Wanneer al die functionaliteiten aan CRV Dier en CRV Bedrijf toegevoegd zijn, zal VeeManager worden vervangen. Op een later tijdstip dit jaar ontvangt een persoonlijk aanbod met een voorstel dat het beste past bij uw persoonlijke situatie. Na akkoord op dit voorstel wordt VeeManager voor u uitgezet.

Moet ik gegevens dubbel invoeren als ik CRV Dier en CRV Bedrijf wil uitproberen?
Nee, u hoeft geen gegevens dubbel in te voeren als u CRV Dier en CRV Bedrijf afsluit. Alle gegevens worden onderling uitgewisseld tussen CRV Dier en Bedrijf. In CRV Dier kunt u alle gegevens invoeren. In CRV Bedrijf worden deze gegevens geanalyseerd en kunt u de overzichten inzien

Kan ik in CRV Dier dezelfde zaken invoeren als in VeeManager?
Ja. CRV Dier wordt, samen met de ander applicaties die u kunt vinden in Mijn CRV, net zo compleet als VeeManager. Mocht u zaken tegenkomen die u mist dan kunt u altijd feedback indienen via de feedbackknop, of u kunt contact opnemen met de CRV Klantenservice via 088 – 00 24 440.

Wat moet ik doen als ik de inloggegevens van Mijn CRV, CRV Dier en CRV Bedrijf kwijt ben?

De gebruikersnaam van uw Mijn CRV is altijd het standaard e-mailadres die bij CRV bekend is. Bent u alleen uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u dit wijzigen via het inlogscherm van Mijn CRV via ‘wachtwoord vergeten’. Weet u niet meer met welk e-mailadres u bij ons geregistreerd staat? Neem dan contact op met CRV Klantenservice via 088 00 24 440.

Ik kan niet inloggen in CRV Dier of CRV Bedrijf terwijl ik wel een account heb, wat moet ik doen?

U heeft waarschijnlijk een account aangemaakt voor Mijn CRV, maar nog geen deelname voor CRV Dier, CRV bedrijf of CRV HerdOptimizer Dit kunt u doen via de volgende stappen:

  1. Log in op mijn CRV via deze link
  2. Vervolgens klikt u op ‘producten’ links in het menu
  3. Kies het gewenste product en klik op aanmelden
  4. Klik op volgende en ga akkoord met de voorwaarden
  5. Klik op aanmelden
Hoe kom ik bij mijn andere producten en diensten van CRV?

Heeft u meerdere CRV producten en/of diensten? Via onderstaande link komt u in Mijn CRV, hier vindt u al uw accountgegevens en de producten en diensten waar u toegang tot heeft. Zoals Fosfaatplanner, Ovalert en de webshop. Via de knop rechts boven (naast uw bedrijfsnaam) wisselt u gemakkelijk tussen de verschillende producten en diensten. Voor optimaal gebruikersgemak adviseren wij u de applicatie te openen in Google Chrome, Edge of Safari.

Via Mijn CRV kunt u ook naar CRV Mineraal. Hiervoor kunt u inloggen met uw huidige CRD account, crd00123123.

Kan ik een ingevoerde behandeling in CRV Dier verwijderen?

Ja, u kunt een diergezondheidsbehandeling op dierniveau verwijderen. Ga naar Meer > Meldoverzicht > Overige meldingen. Zoek de behandeling van het dier op en open de invoer. Onderaan bij detail melding gaat u naar Melding intrekken.

Zijn er filmpjes met uitleg over de onderdelen in CRV Dier?

Jazeker, deze vindt u op de pagina van CRV Dier. Hier staan ook instructievideo’s voor het onderdeel Gezondheid.

Waar vind ik mijn MPR-uitslag?

Deze vindt u in CRV Dier op dierniveau en in CRV Bedrijf wordt de MPR-uitslag van uw bedrijf weergegeven.

Kan ik CRV Dier ook op de computer gebruiken?
CRV Dier kunt u zowel gebruiken via een app op uw telefoon als via uw computer.

Wat kan ik als veehouder wel in CRV Dier en niet in de VeeManager-app?
  • Het vastleggen van meerlingdrachten of misvormde kalveren
  • Drachtlengte vastleggen via invoer Drachtcontrole en lijst Vruchtbaarheidscontrole. Dit is handig bij bijv. een samenweiding of meerdere inseminaties
  • Spermavoorraad bijhouden
  • Met meerdere gebruikers tegelijk in een account werken
  • Bij een melding een opmerking plaatsen bij individueel dier
  • Automatisch synchroniseren en verzenden van meldingen (mits CRV Dier geopend is)
  • Een overzicht zien van de ‘Laatste gebeurtenissen’ bij de diergegevens2 generaties van de afstamming van het dier inzien
  • Meerdere locaties zichtbaar onder een BRS nummer (relatienummer RVO)
  • CRV Dier kunt u gebruiken op de computer en uw mobiele telefoon
Kan ik een opmerking plaatsen bij dieren in CRV Dier?

Ja, in CRV Dier heb je de mogelijkheid om in elk scherm een opmerking te plaatsen. Deze opmerkingen kun je terugzien bij de diergegevens. Opmerkingen die geplaatst worden kun je in CRV Dier en ook in CRV Bedrijf terugzien. Let op: opmerkingen die je plaatst komen niet in VeeManager.

Waar kan ik de spermavoorraad in CRV Dier invoeren?
Om te beginnen met het bijhouden van de spermavoorraad moet er eerst een eigen vat worden geregistreerd. Een eigen vat kan worden toegevoegd via Meer > Instellingen > Eigen vat. Hier kan de veehouder handmatig sperma beheren.
Hoe kan ik een dracht van een meerling vastleggen in CRV Dier?

Ga naar ‘Drachtcontrole’ en selecteer bij andere bijzonderheden ‘Meerling’.

Hoe weet ik dat een melding niet goed is gegaan?

CRV Dier toont een rode balk bovenin beeld zodra een melding niet goed is gegaan. Deze rode balk is even zichtbaar en verdwijnt pas nadat deze wordt aangeklikt. Als je op de rode balk klikt kom je bij de betreffende melding op het ‘Meldoverzicht’.

Ik heb meerdere bedrijven/locaties. Hoe werkt dit in CRV Dier?
Als u onder hetzelfde BRS nummer meerdere bedrijven/locaties heeft is dit zichtbaar in CRV Dier. Via ‘Meer' kunt u wisselen tussen locaties. Standaard komen de dieren van alle locaties in beeld. Aan de hand van hoofd- en sublocaties kun je zien welke locatie hoofd is. Op de hoofdlocatie wordt de deelname van CRV Dier vastgelegd. Wanneer alle bedrijven/locaties het zelfde BRS nummer hebben dan zijn de bedrijven aan elkaar gekoppeld.
Waar kan ik de koekaart, registratiekaart en geboorte bewijzen opvragen?

In CRV Bedrijf onder het kopje veestapel vindt u de onderdelen koekaart, registratiekaart en geboortebewijs. Klik vanuit veestapel door op de gewenste diergroep en selecteer het dier waar u bovenstaande onderdelen van wilt opvragen.

Waar vind ik mij bedrijfsoverzicht diergezondheid?

Als u in de menubalk Diergezondheid in CRV Bedrijf doorklikt op ‘alle ziektes en behandelingen’ vindt u hier een overzicht van alle behandelen tot een jaar terug.

Waar voer ik mijn aAa code in?
Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op het onderdeel SAP. Log in met uw UBN nummer met bijbehorende wachtwoord. Klik aan de linkerkant op ‘invoeren aAa’
Waar kan ik mijn responders beheren?

Heeft u geen CRV Dier: Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op ‘Ovalert’ log in met uw UBN nummer met behorend wachtwoord. Aan de linkerkant vindt u ‘responderbeheer”.
Heeft u CRV Dier:
Dan vindt u responder beheer bij ‘voorraadbeheer’

Waar vind ik mijn Ovalert grafieken?

Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op ‘Ovalert’ log in met uw UBN nummer met behorend wachtwoord. Aan de linkerkant vindt u onder het kopje ‘Ovalert’ de verschillende grafieken.

Waar kan ik import-exportmeldingen en paspoortbestellingen doorgeven?
U kunt import- en exportmeldingen en paspoortbestellingen doorgeven via RVO.
Waar vind ik de inlog voor VeeManager?

U kunt op diverse manieren inloggen bij VeeManager. Die uitleg vindt u op deze pagina.

CRV Mineraal
CRV Mineraal
CRV Mineraal bevat geen grondgegevens. Hoe kan dat?
Het ontbreken van grondgegevens kan een van de volgende oorzaken hebben:
  • U heeft geen machtiging gegeven om de grond- en gewasinformatie op te vragen bij de RVO.
  • We hebben op basis van het door u doorgegeven BRS-nummer (het relatienummer van de RVO) geen grond- en gewasgegevens ontvangen van de RVO. In de meeste gevallen is het BRS-nummer een keer aangepast als gevolg van bijvoorbeeld een naamswijziging of maatschapvorming.

Wilt u gebruikmaken van de automatische koppeling van percelen en bodemonderzoeken in CRV Mineraal? Daarvoor is het nodig dat er een KvK-nummer geregistreerd is bij de RVO. U kunt uw KvK-nummer en BRS-nummer registeren of wijzigen via de site van de RVO.
Ga hiervoor naar de ‘Mijn Dossier’ bij RVO (onderdeel 'inloggen, ondertekenen en machtigen).

Gecombineerde opgave (meitelling)
Met de Gecombineerde opgave geeft u ieder jaar de situatie van uw bedrijf door. U vult de opgave in tussen 1 maart en 15 mei. De peildatum voor het invullen van de dieraantallen is 1 april en voor grond 15 mei.

Meer informatie over de Gecombineerde opgave vindt u op de website van RVO.

Hoe kan ik CRV machtigen in de Kringloopwijzer.nl?

Ga naar: http://www.dekringloopwijzer.nl. Vul als klantnummer bij CRV uw UBN in en vink ‘Elek. Opvragen’ aan. Klik daarna op ‘Machtiging opslaan’.

Hoe regel ik de machtigingen voor automatische koppelingen in CRV Mineraal bij de RVO?
Door uw Kamer van Koophandel-nummer en BRS-nummer te registreren bij de RVO kunt u machtigingen voor automatische koppelingen regelen.

Deze machtigingen zorgen voor uitwisseling van:

  • Perceelgegevens (uitwisseling van percelen en koppeling van bodemonderzoeken)
  • Melkveefosfaatreferentie
  • VDM-gegevens (Vervoersbewijzen Dierlijke Meststoffen)

U registreert en wijzigt uw KvK-nummer en BRS-nummer via ‘Mijn Dossier’ bij RVO. Geef de wijziging van uw KVK-nummer en BRS-nummer ook door aan CRV.
CRV gebruikt bovengenoemde gegevens uitsluitend voor verwerking in het product CRV Mineraal.

Mijn BRS-nummer is gewijzigd. Hoe pas ik dit aan?
Geef uw gewijzigde BRS-nummer door aan de CRV Klantenservice. Wij passen dit voor u aan in CRV Mineraal.
Wilt u gebruikmaken van de automatische koppeling van percelen en bodemonderzoeken in CRV Mineraal? Daarvoor is het nodig dat er een KvK-nummer geregistreerd is bij de RVO. U kunt uw KvK-nummer en BRS-nummer registeren of wijzigen via de site van de RVO.

Ga hiervoor naar de ‘Mijn Dossier’ bij RVO (onderdeel 'inloggen, ondertekenen en machtigen).

Waarom zit er verschil in begin- en eindvoorraad mest?

In het verleden was de eindvoorraad en de beginvoorraad van het jaar erop altijd 1 op 1 gelijk. Sinds 2021 kan in bepaalde situaties de beginvoorraad afwijken ten opzichte van de eindvoorraad van het voorgaande jaar.

In CRV Mineraal kunt u nu de beginvoorraad wijzigen naar de juiste waarden voor stikstof en fosfaat. Wanneer u iets in wijzigt in de beginvoorraad, wordt de koppeling met de eindvoorraad van het voorgaand jaar verbroken. De gemaakte wijziging in de beginvoorraad wordt niet overgenomen in de eindvoorraad. Er ontstaat dus een verschil. Wanneer er vervolgens een aanpassing gedaan wordt in de eindvoorraad van het voorgaande jaar, blijft de aangepaste regel in de beginvoorraad staan (hierdoor kan het gebeuren dat regels vaker voorkomen). Controleer daarom altijd de begin- en de eindvoorraden.

Wanneer er iets handmatig gewijzigd is, verschijnt er een x achter de regel (via de x kan de regel in zijn geheel verwijderd worden, zie hieronder).

Let op: Als u de pagina heeft ingezoomd kan het voorkomen dat de x buiten beeld valt. Wanneer u uitzoomt verschijnt de x weer in beeld. Deze aanpassing geldt alleen voor mestcode 10 en 14.

Ki-dienstverlening
Verschil in begin- en eindvoorraad mest
Ki - vruchtbaarheid - scannen
Hoe geef ik een dier op voor inseminatie?

Voor het opgeven van tochtige dieren kunt u met het voice-response-systeem bellen naar de telefoonnummers 026-38 98 201, 026-38 98 203 of 026-38 98 207. De opgave kan ook via VeeManager of CRV Dier worden gedaan.

U kunt het servicenummer van uw eigen ki-team bellen voor opgave scannen, voor het alsnog opgeven van een tochtige koe of voor het annuleren van een aanvraag voor dienstverlening. Daarnaast kunt u contact opnemen met de CRV Klantenservice: 088 00 24 440.

Lees meer informatie over ki-dienstverlening.

Hoe maak ik een scanafspraak?
Bel voor het maken van een scanafspraak naar het servicenummer van uw eigen ki-team. Scannen kan plaatsvinden vanaf 30 dagen. Rectaal voelen is mogelijk vanaf 42 dagen.


Beschikt u niet over het servicenummer van uw ki-team? Neem contact op met de CRV Klantenservice: 088 00 24 440.

Waar meld ik een ontvangster voor een embryo?
Een ontvangster voor een (laatstekans) embryo geeft u op via onze website (de link vindt u ook als u op de site helemaal naar beneden scrollt) of neem contact op met de afdeling ET Planning: 088-0024432.

Embryotransplantatie
Embryotransplantatie
Hoe gaat het spoelen van embryo’s in zijn werk?

Aan de hand van de tochtdatum plannen we het dier in voor het spoelen. Er wordt een opstartschema gemaakt voor de behandeling, die voorafgaand aan de spoeling plaatsvindt. Een et-specialist komt langs om het dier te controleren, geneesmiddelen af te leveren en uitleg te geven over het verdere verloop.

Voor meer informatie en voor opgave neemt u contact op met de afdeling ET Planning: 088-0024432.

Wanneer geef ik een dier op voor spoelen/embryotransplantatie?
U kunt uw dier opgeven zodra het tochtig is. Het embryo zal zes tot acht dagen na de tocht ingezet worden.
De ontvangers geeft u op via onze website (de link vindt u ook als u op de site helemaal naar beneden scrollt) of neem contact op met de afdeling ET Planning: 088-0024432

Lees meer over embryotransplantatie.

Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan contact met onze klantenservice of stel uw vraag via ons informatieformulier.