Veelgestelde vragen
CRV helpt u met advies, dienstverlening en slimme oplossingen voor uw veestapel. Onderstaand vindt u antwoorden op veelvoorkomende vragen.
Stamboek & registratie | Merkertesten |
Mijn CRV | CRV Dier & CRV Bedrijf |
KI Vruchtbaarheid - Scannen | Embryotransplantatie |
CRV Mineraal | MPR |
CRV Managementpakket | CRV HerdOptimizer |
Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan contact met ons op:
Onze klantenservice is te bereiken op maandag tot en met vrijdag van 08:00 uur tot 16:30 uur.

Stamboek & registratie |
---|
Hoe vraag ik een paspoort aan?
In VeeManager vindt u de optie ‘Paspoort bestelling’ onder het tabblad ‘Registratie’. De paspoorten worden via de e-mail verstuurd. Bijzonderheden
|
Hoe voer ik via VeeManager een VKI-melding in? U kunt een VKI-melding invoeren via:
In VeeManager vindt u de optie ‘VKI-melding’ onder het tabblad ‘Registratie’. In CRV Dier vindt u de optie ‘VKI’ onder ‘Invoer’. Bijzonderheden |
Hoe voer ik een importmelding in? U kunt op verschillende manieren een importmelding invoeren:
In VeeManager vindt u de optie ‘Importmelding’ onder het tabblad ‘Registratie’. De paspoorten levert u aan per e-mail of per post bij de Klantenservice voor het verwerken van uw importen. Bijzonderheden
|
Hoe voer ik een geboortemelding in? U kunt een geboortemelding doorgeven via:
In VeeManager vindt u de optie ‘Geboorte’ onder het tabblad ‘Registratie’. In CRV Dier vindt u de optie ‘Geboorte’ onder ‘Invoer’. Bijzonderheden
|

CRV Managementpakket |
---|
Waaruit bestaat het CRV Managementpakket? Het CRV Management pakket bestaat uit CRV Dier, CRV Bedrijf, CRV HO en CRV Mineraal. |
Kan ik mijn CRV Managementpakket direct gebruiken? Meestal kunt u direct aan de slag met de applicaties. Heeft u nog geen mineraal deelname dan moet deze eerst geactiveerd worden hiervoor ontvangt u aanvullende informatie via de mail incl. het aanmeldformulier. Na retourontvangst wordt u deelname geactiveerd en kunt u ook hiermee aan de slag. |
Is het CRV Managementpakket voor mij voordeliger? Als u meerdere CRV applicaties gebruikt kan het CRV Management een voordelige keuze zijn voor u. Het managementpakket is altijd voordeliger dan wanneer u de 4 applicaties afzonderlijk bij ons afneemt. |
Waarom is HerdOptimizer een onderdeel van het CRV Managementpakket? HerdOptimizer vervangt de module fokkerij uit VeeManager in het VeeManagerpakket. Het Fokkerijoverzicht en uw fokkerijprestaties kunt u vanaf nu opvragen in CRV HerdOptimzer. De bedrijfsinspectie uitslagen kunt u terugvinden in CRV HerdOptimzer. |
Merkertesten |
---|
Hoe neem ik een haarmonster voor een merkertest? U kunt op verschillende manieren haarmonsters nemen. Het is belangrijk dat er voldoende haarwortels aan de haren zitten en dat de haren droog en zo schoon mogelijk zijn. Uit onderzoek is gebleken dat rode haren minder goed bruikbaar zijn voor merkeronderzoek. Gelieve bij rode of roodbonte dieren, indien mogelijk, witte haren te trekken. Lees ook het nieuwsartikel over geen rode haren gebruiken voor merkertesten. Haren uit de kruin of lange haren uit de oren trekken Haren uit de staart trekken Jonge kalveren Opsturen haren |
Hoe neem ik een oorbiopt voor een merkertest?
Merkeronderzoek gebeurt via een oorbiopt of een haarmonster. Hoe werkt het nemen van een oorbiopt? Wanneer neem ik een oorbiopt? Waar bestel ik bioptoormerken en waar kan ik meer informatie vinden? |
CRV HerdOptimizer |
---|
Waar kan ik mijn Fokkerijoverzicht terugvinden? Klik in de menubalk links in CRV Herdoptimizer op ’evaluatie’ onder het kopje ‘gebruikte stieren’ vindt u het fokkerijoverzicht. U kunt doorklikken op de stiernaam voor meer informatie. |
Waar kan ik mijn Fokkerijprestaties terugvinden? Klik in de menubalk links in CRV HerdOptimizer op ‘evaluatie’ en scroll op de pagina die getond wordt helemaal naar beneden. Klik vervolgens op ‘fokkerijprestaties’. Hier kunt u het overzicht opvragen. |
Wat kan ik met CRV HerdOptimizer wel en niet in de VeeManager module Fokkerij kan? Met HerdOptimzer spoort u eenvoudig uw genetisch beste dieren op. In HerdOptimizer rangschikt u uw veestapel op basis van uw eigen fokdoel. Ook kunt u eenvoudig een merkertest aanvragen of bij deelname aan StierAdvies eenvoudig de stieradviezen inzien. |
MPR |
---|
Binnen hoeveel dagen na de MPR-uitslag krijg ik de MPR Dracht-uitslag? De drachtuitslag is gemiddeld 1 à 2 dagen later beschikbaar dan de gewone MPR-uitslag. De uitslag vindt u op VeeManager onder MPR Dracht-uitslag. U ontvangt een mail zodra de resultaten beschikbaar zijn. |
Hoe vraag ik een watermonsteronderzoek aan? Om een watermonster te laten nemen, neemt u contact op met Royal GD (Gezondheidsdienst voor Dieren). CRV verzorgt de distributie voor de GD en regelt voor u dat er een watermonster wordt genomen. Voor vragen over de status van het onderzoek en/of de uitslag kunt u contact opnemen met de GD. Telefoonnummer GD: 088-2025500. |
Hoe kan ik de MPR-monsters laten onderzoeken op dierziekten?
Na aanmelding (en bevestiging) bij GD of Qlip, hoeft u geen actie meer te ondernemen betreft het nemen van de monsters. GD en Qlip stemmen de logistiek met ons af. De extra kosten voor deze onderzoeken, betaalt u aan GD of Qlip.
Bij monsteren met de kleine fles (hiervan is alleen nog sprake bij een oude shuttle): Als u geen deelnemer aan MPR bent |
Wat betekenen de kolommen ‘Behandel‘ en ‘Bescherm‘ op de koe-attentie voor droogzetten? Deze hebben te maken met de hoogte van het celgetal in de lactatie en vooral die aan het eind van de lactatie. Medicijngebruik moet beperkt worden, maar als het celgetal aan het eind van de lactatie hoog is, wordt wel geadviseerd om de koe te behandelen. Boven een bepaalde waarde van het celgetal wordt, afhankelijk van de hoogte, een attentie in de kolom Bescherm of Behandel geplaatst. In Bescherm als met een middel zonder antibiotica volstaan kan worden, in Behandel wanneer een zwaardere behandeling geadviseerd wordt. |
Mijn CRV |
---|
Wat is Mijn CRV? Daarnaast is de nieuwe manier van inloggen toekomstbestendig. Onze huidige software, waaronder VeeManager, bestaat inmiddels 20 jaar. Op het gebied van software zijn er de afgelopen decennia grote sprongen gemaakt. Overstappen naar nieuwe software biedt meer mogelijkheden om uit te breiden, programma’s gebruiksvriendelijker te maken en data nog beter te beveiligen. Wanneer u bijvoorbeeld eenmaal ingelogd bent, kunt u namelijk eenvoudig wisselen tussen programma’s of locaties, zonder steeds opnieuw te moeten inloggen. |
Is het noodzakelijk dat ik een Mijn CRV-account aanmaak? Als u gebruik wilt maken van de webshop of de nieuwe apps van CRV heeft u een Mijn CRV-account nodig. Gebruikt u VeeManager? Dan heeft u ook een Mijn CRV-account nodig, aangezien VeeManager overgaat in CRV Managementpakket. CRV Dier, CRV Bedrijf en het CRV Managementpakket zijn straks alleen nog via uw persoonlijke Mijn CRV-account te bereiken. Wanneer u nu alvast inlogt, kunt u op uw gemak kennismaken met de nieuwe programma’s. |
Zijn er kosten voor Mijn CRV?
Nee, Mijn CRV is gratis voor elke veehouder. |
Kan ik via Mijn CRV ook bij andere programma's van CRV die ik gebruik? Jazeker! Zodra u inlogt in Mijn CRV, ziet u alle programma’s staan van CRV waar u gebruik van maakt. Naast CRV Dier en CRV Bedrijf vindt u hier bijvoorbeeld ook CRV HerdOptimizer, CRV Mineraal en CRV FosfaatPlanner (als u deze bij CRV afneemt). Als u eenmaal ingelogd bent in Mijn CRV, hoeft u voor CRV Dier, CRV Bedrijf en CRV HerdOptimizer niet opnieuw in te loggen als u deze programma’s opent. Klikt u op CRV Mineraal of CRV FosfaatPlanner, dan dient u extra in te loggen met uw UBN en wachtwoord. Zodra deze laatste programma’s ook overgezet zijn op de nieuwe software, hoeft u ook daarvoor niet meer dubbel in te loggen. |
Kan ik ook nog inloggen met mijn UBN? Er zijn op dit moment nog applicaties, zoals CRV Mineraal en CRV FosfaatPlanner, waarbij u kunt inloggen via de huidige manier, met UBN en wachtwoord. In de toekomst zal deze manier van inloggen verdwijnen en kunt u alleen nog inloggen met uw e-mailadres en wachtwoord. |
Wat kan ik doen als ik de inloggegevens van Mijn CRV kwijt ben? De gebruikersnaam van uw Mijn CRV-account is altijd een e-mailadres. Bent u alleen uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u dit wijzigen via het inlogscherm van Mijn CRV via ‘wachtwoord vergeten’. Weet u niet meer met welk e-mailadres u bij ons geregistreerd staat? Neem dan contact op met CRV Klantenservice. |
Wat kan ik zien in Mijn CRV?
In Mijn CRV kunt u documenten, uw facturen en machtigingen inzien. |
Wat zijn de reacties van andere veehouders op Mijn CRV en de nieuwe programma’s? Voor de totstandkoming van programma’s als Mijn CRV, CRV Dier en CRV Bedrijf werken wij altijd met testgroepen met daarin veehouders die de programma’s alvast gaan gebruiken. Zij testen de nieuwe programma’s net zolang totdat zij aangeven dat ze goed genoeg zijn om door alle klanten van CRV te laten gebruiken. De meeste veehouders uit de testgroepen geven aan dat het in het begin even wennen is, omdat alles er anders uitziet, maar dat ze nu niet anders meer willen. |
Wat zijn de gevolgen wanneer ik me niet aanmeld voor Mijn CRV?
Dan heeft u geen toegang tot Mijn CRV en kunt u geen gebruikmaken van de applicaties van CRV. |

CRV Dier en CRV Bedrijf |
---|
Wat is het verschil tussen CRV Dier en CRV Bedrijf? CRV Dier is om meldingen en gegevens in te voeren/verzenden. Verder is het mogelijk om allerlei gegevens op dierniveau op te vragen. |
Hoe log ik in bij de nieuwe producten van CRV? Als veehouder kunt u op onze nieuw producten zoals Mijn CRV, CRV Dier-app en CRV Bedrijf-applicatie inloggen met uw standaard e-mailadres dat bij CRV bekend is met bijbehorend wachtwoord (minimaal 12 tekens) . Lukt inloggen niet? Volg dan onderstaande stappen om uw wachtwoord te resetten. Heeft u hierover vragen, neem dan contact op met CRV Klantenservice: 088 00 24 440.
|
Waarom introduceert CRV de apps CRV Dier en CRV Bedrijf? Onze huidige software waar VeeManager opdraait, bestaat inmiddels 20 jaar. Op het gebied van software zijn er de afgelopen decennia grote sprongen gemaakt. Overstappen naar nieuwe software biedt meer mogelijkheden om uit te breiden, programma’s gebruiksvriendelijker te maken en data nog beter te beveiligen. |
Wanneer stopt VeeManager? CRV heeft in samenwerking met veehouders een lijst met eisen en functionaliteiten opgesteld waaraan CRV Dier en CRV Bedrijf minimaal moeten voldoen. Wanneer al die functionaliteiten aan CRV Dier en CRV Bedrijf toegevoegd zijn, zal VeeManager worden vervangen. Op een later tijdstip dit jaar ontvangt een persoonlijk aanbod met een voorstel dat het beste past bij uw persoonlijke situatie. Na akkoord op dit voorstel wordt VeeManager voor u uitgezet. |
Moet ik gegevens dubbel invoeren als ik CRV Dier en CRV Bedrijf wil uitproberen? |
Kan ik in CRV Dier dezelfde zaken invoeren als in VeeManager? |
Wat moet ik doen als ik de inloggegevens van Mijn CRV, CRV Dier en CRV Bedrijf kwijt ben? De gebruikersnaam van uw Mijn CRV is altijd het standaard e-mailadres die bij CRV bekend is. Bent u alleen uw wachtwoord vergeten? Dan kunt u dit wijzigen via het inlogscherm van Mijn CRV via ‘wachtwoord vergeten’. Weet u niet meer met welk e-mailadres u bij ons geregistreerd staat? Neem dan contact op met CRV Klantenservice via 088 00 24 440. |
Ik kan niet inloggen in CRV Dier of CRV Bedrijf terwijl ik wel een account heb, wat moet ik doen?
U heeft waarschijnlijk een account aangemaakt voor Mijn CRV, maar nog geen deelname voor CRV Dier, CRV bedrijf of CRV HerdOptimizer Dit kunt u doen via de volgende stappen:
|
Hoe kom ik bij mijn andere producten en diensten van CRV?
Heeft u meerdere CRV producten en/of diensten? Via onderstaande link komt u in Mijn CRV, hier vindt u al uw accountgegevens en de producten en diensten waar u toegang tot heeft. Zoals Fosfaatplanner, Ovalert en de webshop. Via de knop rechts boven (naast uw bedrijfsnaam) wisselt u gemakkelijk tussen de verschillende producten en diensten. Voor optimaal gebruikersgemak adviseren wij u de applicatie te openen in Google Chrome, Edge of Safari. Via Mijn CRV kunt u ook naar CRV Mineraal. Hiervoor kunt u inloggen met uw huidige CRD account, crd00123123. |
Kan ik een ingevoerde behandeling in CRV Dier verwijderen?
Ja, u kunt een diergezondheidsbehandeling op dierniveau verwijderen. Ga naar Meer > Meldoverzicht > Overige meldingen. Zoek de behandeling van het dier op en open de invoer. Onderaan bij detail melding gaat u naar Melding intrekken. |
Zijn er filmpjes met uitleg over de onderdelen in CRV Dier?
Jazeker, deze vindt u op de pagina van CRV Dier. Hier staan ook instructievideo’s voor het onderdeel Gezondheid. |
Waar vind ik mijn MPR-uitslag?
Deze vindt u in CRV Dier op dierniveau en in CRV Bedrijf wordt de MPR-uitslag van uw bedrijf weergegeven. |
Kan ik CRV Dier ook op de computer gebruiken? |
Wat kan ik als veehouder wel in CRV Dier en niet in de VeeManager-app?
|
Kan ik een opmerking plaatsen bij dieren in CRV Dier?
Ja, in CRV Dier heb je de mogelijkheid om in elk scherm een opmerking te plaatsen. Deze opmerkingen kun je terugzien bij de diergegevens. Opmerkingen die geplaatst worden kun je in CRV Dier en ook in CRV Bedrijf terugzien. Let op: opmerkingen die je plaatst komen niet in VeeManager. |
Waar kan ik de spermavoorraad in CRV Dier invoeren? Om te beginnen met het bijhouden van de spermavoorraad moet er eerst een eigen vat worden geregistreerd. Een eigen vat kan worden toegevoegd via Meer > Instellingen > Eigen vat. Hier kan de veehouder handmatig sperma beheren. |
Hoe kan ik een dracht van een meerling vastleggen in CRV Dier?
Ga naar ‘Drachtcontrole’ en selecteer bij andere bijzonderheden ‘Meerling’. |
Hoe weet ik dat een melding niet goed is gegaan?
CRV Dier toont een rode balk bovenin beeld zodra een melding niet goed is gegaan. Deze rode balk is even zichtbaar en verdwijnt pas nadat deze wordt aangeklikt. Als je op de rode balk klikt kom je bij de betreffende melding op het ‘Meldoverzicht’. |
Ik heb meerdere bedrijven/locaties. Hoe werkt dit in CRV Dier? Als u onder hetzelfde BRS nummer meerdere bedrijven/locaties heeft is dit zichtbaar in CRV Dier. Via ‘Meer' kunt u wisselen tussen locaties. Standaard komen de dieren van alle locaties in beeld. Aan de hand van hoofd- en sublocaties kun je zien welke locatie hoofd is. Op de hoofdlocatie wordt de deelname van CRV Dier vastgelegd. Wanneer alle bedrijven/locaties het zelfde BRS nummer hebben dan zijn de bedrijven aan elkaar gekoppeld. |
Waar kan ik de koekaart, registratiekaart en geboorte bewijzen opvragen?
In CRV Bedrijf onder het kopje veestapel vindt u de onderdelen koekaart, registratiekaart en geboortebewijs. Klik vanuit veestapel door op de gewenste diergroep en selecteer het dier waar u bovenstaande onderdelen van wilt opvragen. |
Waar vind ik mij bedrijfsoverzicht diergezondheid?
Als u in de menubalk Diergezondheid in CRV Bedrijf doorklikt op ‘alle ziektes en behandelingen’ vindt u hier een overzicht van alle behandelen tot een jaar terug. |
Waar voer ik mijn aAa code in? Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op het onderdeel SAP. Log in met uw UBN nummer met bijbehorende wachtwoord. Klik aan de linkerkant op ‘invoeren aAa’ |
Waar kan ik mijn responders beheren?
Heeft u geen CRV Dier: Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op ‘Ovalert’ log in met uw UBN nummer met behorend wachtwoord. Aan de linkerkant vindt u ‘responderbeheer”. |
Waar vind ik mijn Ovalert grafieken?
Ga naar de apps-witcher deze vindt u naast uw bedrijfsnaam rechtsboven in scherm. Klik vervolgens op ‘Ovalert’ log in met uw UBN nummer met behorend wachtwoord. Aan de linkerkant vindt u onder het kopje ‘Ovalert’ de verschillende grafieken. |
Waar kan ik import-exportmeldingen en paspoortbestellingen doorgeven? U kunt import- en exportmeldingen en paspoortbestellingen doorgeven via RVO. |
Waar vind ik de inlog voor VeeManager? U kunt op diverse manieren inloggen bij VeeManager. Die uitleg vindt u op deze pagina. |

CRV Mineraal |
---|
CRV Mineraal bevat geen grondgegevens. Hoe kan dat? Het ontbreken van grondgegevens kan een van de volgende oorzaken hebben:
Wilt u gebruikmaken van de automatische koppeling van percelen en bodemonderzoeken in CRV Mineraal? Daarvoor is het nodig dat er een KvK-nummer geregistreerd is bij de RVO. U kunt uw KvK-nummer en BRS-nummer registeren of wijzigen via de site van de RVO. |
Gecombineerde opgave (meitelling) Met de Gecombineerde opgave geeft u ieder jaar de situatie van uw bedrijf door. U vult de opgave in tussen 1 maart en 15 mei. De peildatum voor het invullen van de dieraantallen is 1 april en voor grond 15 mei. Meer informatie over de Gecombineerde opgave vindt u op de website van RVO. |
Hoe kan ik CRV machtigen in de Kringloopwijzer.nl? Ga naar: http://www.dekringloopwijzer.nl. Vul als klantnummer bij CRV uw UBN in en vink ‘Elek. Opvragen’ aan. Klik daarna op ‘Machtiging opslaan’. |
Hoe regel ik de machtigingen voor automatische koppelingen in CRV Mineraal bij de RVO? Deze machtigingen zorgen voor uitwisseling van:
U registreert en wijzigt uw KvK-nummer en BRS-nummer via ‘Mijn Dossier’ bij RVO. Geef de wijziging van uw KVK-nummer en BRS-nummer ook door aan CRV. |
Mijn BRS-nummer is gewijzigd. Hoe pas ik dit aan? Ga hiervoor naar de ‘Mijn Dossier’ bij RVO (onderdeel 'inloggen, ondertekenen en machtigen). |
Waarom zit er verschil in begin- en eindvoorraad mest? In het verleden was de eindvoorraad en de beginvoorraad van het jaar erop altijd 1 op 1 gelijk. Sinds 2021 kan in bepaalde situaties de beginvoorraad afwijken ten opzichte van de eindvoorraad van het voorgaande jaar. In CRV Mineraal kunt u nu de beginvoorraad wijzigen naar de juiste waarden voor stikstof en fosfaat. Wanneer u iets in wijzigt in de beginvoorraad, wordt de koppeling met de eindvoorraad van het voorgaand jaar verbroken. De gemaakte wijziging in de beginvoorraad wordt niet overgenomen in de eindvoorraad. Er ontstaat dus een verschil. Wanneer er vervolgens een aanpassing gedaan wordt in de eindvoorraad van het voorgaande jaar, blijft de aangepaste regel in de beginvoorraad staan (hierdoor kan het gebeuren dat regels vaker voorkomen). Controleer daarom altijd de begin- en de eindvoorraden. Wanneer er iets handmatig gewijzigd is, verschijnt er een x achter de regel (via de x kan de regel in zijn geheel verwijderd worden, zie hieronder). Let op: Als u de pagina heeft ingezoomd kan het voorkomen dat de x buiten beeld valt. Wanneer u uitzoomt verschijnt de x weer in beeld. Deze aanpassing geldt alleen voor mestcode 10 en 14. |


Ki - vruchtbaarheid - scannen |
---|
Hoe geef ik een dier op voor inseminatie?
Voor het opgeven van tochtige dieren kunt u met het voice-response-systeem bellen naar de telefoonnummers 026-38 98 201, 026-38 98 203 of 026-38 98 207. De opgave kan ook via VeeManager of CRV Dier worden gedaan. U kunt het servicenummer van uw eigen ki-team bellen voor opgave scannen, voor het alsnog opgeven van een tochtige koe of voor het annuleren van een aanvraag voor dienstverlening. Daarnaast kunt u contact opnemen met de CRV Klantenservice: 088 00 24 440. Lees meer informatie over ki-dienstverlening. |
Hoe maak ik een scanafspraak? Bel voor het maken van een scanafspraak naar het servicenummer van uw eigen ki-team. Scannen kan plaatsvinden vanaf 30 dagen. Rectaal voelen is mogelijk vanaf 42 dagen.
|
Waar meld ik een ontvangster voor een embryo? |

Embryotransplantatie |
---|
Hoe gaat het spoelen van embryo’s in zijn werk?
Aan de hand van de tochtdatum plannen we het dier in voor het spoelen. Er wordt een opstartschema gemaakt voor de behandeling, die voorafgaand aan de spoeling plaatsvindt. Een et-specialist komt langs om het dier te controleren, geneesmiddelen af te leveren en uitleg te geven over het verdere verloop. Voor meer informatie en voor opgave neemt u contact op met de afdeling ET Planning: 088-0024432. |
Wanneer geef ik een dier op voor spoelen/embryotransplantatie? Lees meer over embryotransplantatie. |
Staat uw antwoord er niet bij? Neem dan contact met onze klantenservice of stel uw vraag via ons informatieformulier.