Als in het verleden de dierenarts op bezoek kwam voor drachtcontrole, stond Aletta Hammer met pen en papier klaar om zijn bevindingen te noteren. Haar aantekeningen verwerkte ze later achter de pc. ‘Maar sinds ik werk met CRV Dier en CRV Bedrijf, schrijf ik niks meer op. Ik registreer alles direct, vanuit de stal, op mijn mobiele telefoon. Als de dierenarts het erf afrijdt, ben ik ook klaar’, vertelt de melkveehoudster.
Handig werken met CRV Dier en CRV Bedrijf
Geboorten melden, inseminaties registreren, oormerken bestellen of VKI-meldingen doen: Aletta Hammer regelt het allemaal tussen de koeien met een paar kliks op haar mobiele telefoon. Ze werkt met de nieuwe apps CRV Dier en CRV Bedrijf. ‘Als ik in huis kom, is het werk klaar’, vertelt de melkveehoudster.
‘Als de dierenarts het erf afrijdt, ben ik ook klaar’
Geen dubbel werk meer
Aletta runt in Genemuiden samen met haar man Erik en met hulp van hun kinderen Kelvan, Arjan en Leonie een melkveebedrijf. De 75 koeien worden gemolken door een robot. Hoe vaak ze haar telefoon op een dag pakt, durft de veehoudster niet te zeggen. Zeker is dat ze het apparaat voor haar werk niet meer kan missen. ‘Als ik een koe heb geïnsemineerd, registreer ik dat direct. Ook geboortes melden, oormerken bestellen en VKI-meldingen regel ik vanuit de stal via de app. En als de veehandelaar een kalf heeft opgehaald, pak ik CRV Dier er meteen bij om het af te melden’, geeft ze enkele voorbeelden. ‘Toen ik nog niet met CRV Dier en CRV Bedrijf werkte, moest ik in huis vaak nog even achter de computer gaan zitten. Nu heb ik geen dubbel werk meer. Als ik binnenkom, is alles klaar.’
‘Met CRV Dier en CRV Bedrijf heb ik pen en papier niet meer nodig’
Snel aan gewend
Aletta is een van de melkveehouders die met CRV meedacht bij de ontwikkeling van CRV Dier en CRV Bedrijf, de nieuwe apps voor veestapelmanagement. ‘Als de ontwikkelaars een onderdeel hadden toegevoegd of een verbetering hadden doorgevoerd, werd ons gevraagd om deze te testen. Met onze feedback gingen ze daarna weer aan de slag om de apps nog beter aan te laten sluiten op de wensen van de gebruikers’, legt ze uit.
Het resultaat is volgens haar twee heel praktische en gebruiksvriendelijke programma’s. ‘Voordat ik met CRV Dier aan de slag ging, had ik geen ervaring met een dergelijke app op mijn telefoon’, vertelt de veehoudster. ‘Maar het programma zit logisch in elkaar. Ik was er heel snel aan gewend.’
Altijd bij de hand
Naast nuttig voor het registreren van gegevens zijn CRV Dier en CRV Bedrijf volgens Aletta ook heel handig voor het opzoeken van informatie. ‘Als ik in de stal een koe tochtig zie, hoef ik niet naar de computer te lopen, maar kan ik direct controleren of ze al geïnsemineerd kan worden. En als we het met de voervoorlichter hebben over cijfers uit de mpr, pak ik ze er zo even bij’, geeft ze als voorbeeld. ‘Je telefoon heb je altijd bij de hand. Dat maakt werken met CRV Dier en CRV Bedrijf zo handig.’
> Meer weten over CRV Dier? Klik hier.
> Meer weten over CRV Bedrijf? Klik hier.
Ook uw eigen veestapeladviseur kan u meer vertellen, net als CRV Klantenservice: 088 00 24 440.
Nieuw: CRV Dier en CRV Bedrijf
Het vertrouwde programma VeeManager wordt vervangen. In de loop van dit jaar kunnen alle melkveehouders in Nederland en Vlaanderen kennismaken met CRV Dier en CRV Bedrijf. CRV Dier is de nieuwe app voor het invoeren en raadplegen van de dagelijkse gebeurtenissen rondom de veestapel, zoals inseminatie, dracht en geboorte, maar bijvoorbeeld ook gezondheidsbehandelingen en VKI-meldingen.
Via de app kan ook direct een afspraak worden gemaakt voor de ki. De app CRV Bedrijf is gebouwd voor het opstellen en raadplegen van bedrijfsoverzichten. Ook alle overzichten die wettelijk bijgehouden moeten worden, zoals stallijsten en diergezondheidsoverzichten, zijn in CRV Bedrijf beschikbaar. De overzichten zijn aangepast aan zowel de Nederlandse als de Vlaamse wetgeving. CRV Dier en CRV Bedrijf wisselen gegevens met elkaar uit. Zo zijn de data in beide apps altijd actueel.
De nieuwe apps zijn in samenwerking met veehouders ontwikkeld en gebruikers vinden in ieder scherm een knop voor het stellen van vragen en het geven van feedback. Zo blijft CRV werken aan verdere verbetering.