Kleine bedrijven met fleckviehkoeien en grote bedrijven met honderden holsteins. Nergens zijn de verschillen tussen bedrijven zo groot als in de markt Centraal-Europa. CRV runt er een eigen fokprogramma voor fleckvieh en weet zich in de markt te onderscheiden op het gebied van gezondheid en efficiëntie.
Van kleine bedrijfjes met 10 tot 30 fleckviehkoeien in het zuiden van Duitsland tot grote melkveebedrijven met honderden holsteins in Tsjechië. De variatie tussen de klanten in het werkgebied van de markt Centraal-Europa is groot. ‘En dan zijn dit alleen nog verschillen tussen landen. Maar zelfs binnen landen is er sprake van enorme verschillen in bedrijfssystemen’, vertelt Axel Escher, managing director van de markt Centraal-Europa.
Zo vertonen de melkveebedrijven in het westen van Duitsland veel gelijkenis met de Nederlandse melkveebedrijven. Een gemiddeld bedrijf telt er zo’n 80 tot 100 holsteins. In het oosten van Duitsland ziet de bedrijfsvoering er totaal anders uit. Daar melken de bedrijven gemiddeld zo’n 300 tot 400 koeien. ‘En bedrijven met meer dan duizend koeien zijn er geen uitzondering’, stelt Escher. Nog weer anders is de situatie in Beieren en een deel van Baden-Württemberg, in het zuiden van Duitsland. Met een gemiddelde bedrijfsomvang van zo’n 40 tot 50 koeien zijn de bedrijven er een stuk kleiner. En anders dan in de rest van Duitsland domineert het fleckviehras er, met een aandeel van bijna 80 procent.