Annemarie Uenk beheert met haar man Eric en met hun zoon Daan in Ellecom een melkveebedrijf met 85 koeien en 35 stuks jongvee. Annemarie verzorgt de kalveren, doet de administratie en werkt drie dagen per week op de klantenservice van CRV. ‘Toen ik hoorde dat CRV nieuwe applicaties voor het management van de veestapel ging ontwikkelen, heb ik me direct aangemeld voor een testgroep. Ik vind het interessant om de nieuwe applicaties te testen in de praktijk en mee te denken over verbeteringen’, verklaart ze.
‘Nu heb ik altijd alles bij de hand’
Verfrommelde briefjes met strontvlekken krijgt Annemarie Uenk niet meer op haar bureau. Sinds haar man en zij werken met CRV Dier voeren ze gegevens direct in de stal in op hun telefoon. ‘Zo kunnen we niks vergeten en verkleinen we de kans op fouten’, vertelt ze.
Minder kans op fouten
Voordat CRV Dier en CRV Bedrijf hun intrede deden, werkte de familie Uenk met VeeManager op de vaste pc. ‘Op een briefje hielden we bij wat we moesten registreren en dat voerde ik dan later in’, vertelt Annemarie. ‘Nu leggen we alles direct in de stal vast via de telefoon. Zo kunnen we niks vergeten en verkleinen we de kans op fouten’, legt ze uit. Inmiddels moet ook haar man eraan geloven. ‘Hij moest daar best even aan wennen’, vertelt de veehoudster. ‘Maar CRV Dier zit heel logisch in elkaar en nu redt hij zich er prima mee.’ Annemarie vertelt dat ze iedere dag profijt heeft van de nieuwe applicaties. ‘Ik weet echt niet alles over de koeien uit mijn hoofd. Maar als ik op stal een koe tochtig zie, heb ik alle informatie bij de hand. Op mijn telefoon kan ik zo opzoeken of de koe geïnsemineerd kan worden. En via de app kan ik eventueel direct een afspraak maken voor ki’, geeft ze als voorbeeld.
Annemarie Uenk: ‘We leggen alles direct in de stal vast op de telefoon, zodat we niets vergeten’
Ontwikkeld met veehouders
Dat CRV Dier en CRV Bedrijf heel gebruiksvriendelijk zijn, komt volgens Annemarie doordat de applicaties samen met veehouders zijn ontwikkeld. ‘En CRV blijft werken aan verbetering’, vertelt ze vanuit haar functie als klantenservicemedewerker. ‘Suggesties en ideeën om de apps te verbeteren kunnen veehouders doorgeven via feedbackknoppen. En als ze vragen hebben, kunnen ze contact opnemen met de klantenservice. Vragen beantwoorden we zo snel mogelijk en feedback spelen we door naar de softwareontwikkelaars. Suggesties die voor meerdere veehouders een verbetering zijn, worden doorgevoerd in nieuwe versies van de apps’, weet ze. Als voorbeeld noemt de veehoudster het bijhouden van de medicijnvoorraad in CRV Bedrijf. ‘Daar hadden veel gebruikers om gevraagd. Ze gebruiken het als een check op het volledig invoeren van behandelingen. Zelf ben ik hier ook blij mee. Het geeft een gerust gevoel als je weet dat je bij een controle kunt laten zien dat je de registratie op orde hebt’, ervaart ze. Nieuw zijn ook meerdere ‘printknoppen’ in CRV Bedrijf. ‘Een grote groep veehouders is niet opgegroeid met werken vanaf een scherm. Zij werken prettiger vanaf papier en printen een mpr-uitslag bijvoorbeeld graag uit. Via de printknoppen gaat dat nu heel gemakkelijk en snel.’