‘Je komt vooruit door plezier in het werk’

Veehouder John Mensink (Dutch Farmer John) op familiebedrijf vof Mensink
Veehouder John Mensink (Dutch Farmer John) op familiebedrijf vof Mensink

‘Als mensen mij vragen of ik ben opgegroeid op een melkveebedrijf, dan is mijn antwoord ja en nee. Mijn ouders hebben geen melkveebedrijf, maar ik ben van jongs af aan meer op de boerderij van familie geweest dan thuis. Ik was altijd welkom op het bedrijf van twee neven van mijn vader, waardoor het toch een beetje voelt alsof ik op een familiebedrijf ben opgegroeid. Naast mijn studie in Dronten ben ik daar veel aan het werk, zeker nu er een tweede bedrijf bij gekocht is en er meer dan genoeg werk is. De bedrijven zijn best verschillend qua grootte en werkwijze en het is interessant om te zien hoe mijn familie daarmee omgaat.’

Management het meest interessant

‘Hoe ik mijn toekomst ga invullen nadat ik mijn studie heb afgerond, weet ik nu nog niet. Misschien kan ik vennoot worden bij het familiebedrijf, maar ik vind het ook interessant om te kijken naar de kansen in het buitenland. Elke boer heeft weer verschillende uitdagingen rondom klimaat en wetgeving. In elke regio moet je weer andere keuzes maken en liggen weer andere kansen. Management op het bedrijf vind ik daarom het interessantst. Er zijn allemaal knoppen waar je aan kunt draaien om het welzijn van de koeien zo goed mogelijk te krijgen en ondertussen ook zelf plezier te houden in het werk. Werkplezier vind ik namelijk een belangrijke factor. Je hebt goede en slechte jaren, maar plezier in het werk zorgt ervoor dat je vooruitkomt en wat opbouwt.’

Boerenvlogs van Dutch Farmer John

‘Werkplezier haal ik zelf nu ook uit het maken van vlogs voor mijn YouTube-kanaal Dutch Farmer John. Daarin deel ik veel over het melkveebedrijf van mijn familie. In mijn ogen doen we als melkveehouders veel goed en weten we wat belangrijk is bij de zorg voor koeien en de beste melk, maar we zijn minder goed in het overbrengen van die verhalen. In de video’s kan ik die verhalen laten zien en leg ik alles uit wat in de bedrijfsvoering aan de orde komt.’ ‘Mijn video’s zijn bedoeld voor boeren én burgers. Van een dag werken houd ik ongeveer een uur aan beeldmateriaal over. Het kost me vervolgens 10 à 15 uur per week om daar de video’s van te maken en intussen de sociale media bij te houden. Een tijdrovende klus, maar het geeft me veel plezier. Bij de 7000 volgers doet het machinewerk het altijd goed, maar mijn liefde voor de koeien is groter, dus probeer ik het verhaal altijd op de koe te betrekken. Want uiteindelijk draait het om de koeien.’